Gericht gebruikmaken van de digitale data tsunami

Big data, open data, meta data, linked data. Buzzwords die in 2016 niet zijn weg te slaan uit de (social) media. Inmiddels weet iedereen wel dat data het verschil gaat maken bij een succesvolle bedrijfsvoering. De technologie helpt ons steeds beter data te ontsluiten. Maar ja, wat kan en moet je er mee?

Digitalisering leidt tot een snelgroeiende hoeveelheid gegevens en informatie, die in toenemende mate ook als open data beschikbaar komt. Naast standaard administratieve gegevensstromen worden ook steeds meer van onze digitale activiteiten vastgelegd, waardoor alles wat we doen inzichtelijk wordt en te analyseren is. Het Internet of Things voegt hier nog eens gegevens uit allerlei actieve en passieve objecten in onze fysieke omgeving aan toe. Om te voorkomen dat we verdwalen in deze “information overload” zijn duidelijk slimme oplossingen noodzakelijk. En wat te doen met het security vraagstuk hierbij?

datatsunami-feat

Voordat je echter zinvol van data en bijbehorende slimme oplossingen gebruik kan maken is het leggen van een databasisfundering bittere noodzaak. De eerste stap is er achter zien te komen welke data je echt nodig hebt en waarom. Dat vergt focus op de kernwaarden van je organisatie en de bedrijfsprocessen die daarbij horen. Zo kun je gericht komen tot een functioneel logisch datamodel met daaraan gerelateerd de dataclassificatie. Dit geeft richting aan de databehoefte en ook de noodzaak van databeveiliging. Must have’s als inrichting van data governance en datakwaliteitsmonitoring zorgen ervoor dat het datavliegwiel binnen je organisatie gaat draaien. Kwalificatie van data helpt je om vast te stellen waar je de inspanningen op moet richten betreffende databeveiliging. Deze stappen moet je zetten voor je verder gericht en op een veilige manier kunt wandelen in het digitale datawoud. De techniek is hierbij nooit leidend en biedt zeer bruikbare input.

De basis voor succesvol en gericht datagebruik is de relatie leggen tussen data en je bedrijfswaarden. Probeer dit voor iedereen binnen je organisatie duidelijk te maken (data awareness!). Geef beleidsmatig richting aan een pragmatische invulling. Het klinkt logisch maar is o zo lastig te realiseren. Je zult hierbij tal van hordes moeten nemen binnen je organisatie. Data is van iedereen en dat gegeven alleen al stelt je voor een enorme uitdaging. Meer weten over best practices? Wij lichten die graag toe in een persoonlijk gesprek.

Deel dit bericht via:Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someoneShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestPrint this page

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten