Ontwikkelingen rondom Big Data: kansen verzilveren

Gegrepen door een nieuwsbericht over intensiever datagebruik door Starbucks word ik opnieuw bevestigd in mijn overtuiging. De oprukkende digitalisering maakt data het nieuwe goud voor alles wat we willen bereiken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Nu alleen nog de kansen verzilveren.

 

Hype

Begin 2014 pakt i-to-i de koe bij de horens en stort zich samen met Orange op de hype die Big Data heet. Het voordeel van hypes is dat er veel interesse is onder onze gezamenlijke klantenkring om over dit gehypte thema eens grondig van gedachten te wisselen. Onder de noemer “knowledge is the new black” bediscussiëren we tijdens een kennissessie diverse invalshoeken van Big Data. Gezamenlijke conclusie is dat de transformatie van data naar kennis ongelimiteerde kansen brengt. Daarbij geldt wel een belangrijke voorwaarde: bedrijven moeten ingrijpend veranderen in de eigen organisatie om deze kansen te benutten. Zie 'Big Data leidt tot organisatietransformatie' voor een uitgebreide terugblik.

Verandering

Twee jaar verder volgt de bevestiging. Succesvolle bedrijven hebben hun organisatiemodel ingrijpend veranderd om de kansen die zich voordoen dankzij de digitalisering te grijpen. Dat is ook geheel branche onafhankelijk. In de retail is Coolblue een mooi succesvol voorbeeld. KNAB is een succesvolle on-line bank die de grote banken tot ingrijpende reorganisaties noopt. En zo kunnen we even doorgaan. Verliezers zijn er ook. De namen zijn bekend.

bigdata2

Vernieuwing

Slimme marketeers wisten het al een paar jaar geleden. Dankzij de digitalisering en de beschikbaarheid over ongelimiteerde data wordt het klantgedrag echt inzichtelijk. Daarop snel inspelen is cruciaal om succesvol te blijven ondernemen. Grappig is nu te zien dat er nieuwe bewegingen ontstaan op de markt die we tot voor kort niet konden voorspellen. Onder de noemer betekenisvol ondernemen schieten bedrijfjes uit de grond die niet meer gaan voor het ultieme winstbejag. Echt waarde toevoegen voor een redelijke prijs is daarbij het motto. Niet aangedreven door idealisme. De klant en medewerker van vandaag wil dat en klantdata maakt het mogelijk in welke context dat vorm te geven. Er ontstaat inmiddels een massale afkeer van moreel verwerpelijk ondernemen. De aflevering van VPRO’s tegenlicht 'Rendement van geluk' geeft een mooi inzicht in betekenisvol ondernemen.

Veilig

Niet alleen de marketingjongens hebben ontdekt dat data het nieuwe goud is. Ook vanuit risico- en security optiek wordt met grote interesse naar data gekeken. De vele securityincidenten uit het verleden waarbij waardevolle data beschikbaar komt voor misbruik zijn hiervoor aanleiding. Er zijn inmiddels richtlijnen en spelregels genoeg voorhanden om te kunnen voldoen aan de geldende security-eisen. Maar is dit voldoende om data veilig te kunnen gebruiken. En hoe pas je de noodzakelijke beveiligingsmaatregelen toe? En welke aanpak past bij mij zodat je je kansen kan blijven pakken? Een interessant dilemma om aan te pakken.

Deel dit bericht via:Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someoneShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestPrint this page

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten