Je telefoonnummer is 35 dollar waard

Patrick Leliveld

Sinds afgelopen week weten we dat je mobiele nummer 35 dollar waard is. Althans: dat vinden ze bij Facebook. De overname van Whatsapp heeft aardig wat losgemaakt en dat is natuurlijk niet zo gek gezien het enorme bedrag waar het om gaat. Wat wil Facebook hiermee bereiken? Nog meer Big Data verzamelen zoals de meesten meteen riepen of toch iets anders?

Om aan te geven hoe immens de investering is even een paar rekenvoorbeelden met het totale overnamebedrag van 16 miljard dollar:

  • Het is 35 dollar per actieve Whatsapp gebruiker.
  • Het is 500 miljoen dollar per Whatsapp medewerker.
  • Microsoft had er in 2013 niet één, maar twee Nokia’s van kunnen kopen.
  • Het is 16 keer het bedrag dat Facebook in 2012 voor Instagram betaalde.

Hoewel eigenlijk krankzinnig, wil ik het over de hoogte van het bedrag verder niet hebben, wel over de vraag waarom Facebook Whatsapp overneemt. Feiten die bij mij voor vraagtekens zorgen:

  • Whatsapp is groot, maar er is veel vergelijkbare concurrentie.
  • Facebook heeft zelf ook een berichtenapplicatie.
  • Whatsapp slaat verzonden berichten niet op, Facebook wel.
  • Whatsapp heeft een ander verdienmodel dan Facebook.

Het ligt daarmee voor de hand dat het Facebook om de Whatsapp contactenlijsten en de telefoonnummers van de gebruikers gaat. Critici riepen deze week dan ook meteen dat Facebook deze gegevens mooi kan verbinden met bestaande Facebook profielen. Dat is volgens mij echter veel te kort door de bocht, aangezien de Facebook apps voor mobiele apparaten deze info zelf ook kan achterhalen en veel mensen beide gebruiken.

Volgens mij is de verklaring veel simpeler: Facebook betreedt met wisselend succes de wereld van de mobiele apparaten. Er zit voorlopig helemaal geen groter plan achter dan het kopen van marktaandeel in een segment waar ze nog weinig voorstellen, want Facebook Messenger is vooralsnog geen succes. Ze hebben meteen maar een van de grootste genomen, Google en Microsoft zitten immers ook niet stil met Hangouts en Skype.

 

Daarnaast lijkt het erop alsof Facebook onder jongeren minder populair is dan enkele jaren geleden. Jongeren gebruiken steeds vaker het simpeler Instragram (natuurlijk ook van Facebook) of andere eenvoudiger social media zoals Snapchat in plaats van een groot en ingewikkeld platform als Facebook zelf. Whatsapp past prima in dit profiel.

Mogelijk snappen ze dat bij Facebook ook en kopen ze dus gewoon hun toekomst bij elkaar. Geen groot 'one size fits all' social media platform meer, maar een verzameling van overzichtelijke, kleinere platformen die samen op de achtergrond alsnog verbonden zijn met de data pool van Facebook.

Zover is het echter nog niet. En zolang Facebook net als Google vooral aan advertenties en niet rechtstreeks aan je gegevens verdient, is het logisch dat zowel Instagram als Whatsapp een zelfstandig bestaan kunnen leiden.

De vraag is daarmee vooral: wie is de volgende?

Kunnen we deze overname dan op geen enkele manier bekijken in het licht van de Big Data hype? Eigenlijk niet, alhoewel het natuurlijk interessant is wat er op termijn met Whatsapp en het huidige Facebook Messenger gaat gebeuren. Ik verwacht echter niet zulke grote veranderingen als bij de berichtendiensten van Microsoft en Google.

Het recente verleden heeft geleerd  de ‘grootste zijn’ geen garantie is voor eindeloos succes. Bij Myspace en Hyves weten ze daar alles van en Facebook lijkt dat te begrijpen. Maar ook zeer succesvolle oudere berichten- en chat diensten als MSN en ICQ bleken in korte tijd te kunnen ‘leeglopen’. Met de vele alternatieven is dat geen denkbeeldig scenario voor Whatsapp.

 

Misschien hebben de gebruikers dus toch nog de macht en moet ik deze keer maar niet voor ‘nummerbehoud’ kiezen als ik over een tijdje overstap naar een andere mobiele provider.

Deel dit bericht via:Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someoneShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestPrint this page

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten